Mi az a vfx és hogyan használható?
A vfx, vagy vizuális effektus, olyan képi hatás, amelyet digitális eszközökkel hoznak létre vagy módosítanak, hogy olyan jeleneteket vagy objektumokat ábrázoljanak, amelyek valóságosak, de nem rögzíthetők élőben. Leggyakrabban filmekben, tévéműsorokban, reklámokban és videójátékokban használják, hogy növeljék a látványosságot, a realizmust vagy a kreativitást. Két fő csoportra oszthatjuk: optikai effektusokra és digitális effektusokra.
Optikai effektusok
Az optikai effektusok olyan képi hatások, amelyeket a kamera előtt vagy a kamera mechanikájával hoznak létre. Ilyenek például a maszkolás, a szűrők, a lencsefények, a tükrök, a makették, a robbanások, a füst, a lángok, a szél, a víz, a villámok, a zöld háttér és a kromakey. Már a filmkészítés kezdete óta alkalmazzák, és sokszor olcsóbbak és egyszerűbbek, mint a digitális effektusok. Azonban az optikai változatnak is vannak korlátai és hátrányai, például a minőségromlás, a zaj, a torzítás, a színvesztés, a fényerőcsökkenés, mozgásérzékelés és a perspektíva nehézségei.
Digitális effektusok
Számítógépes programokkal hoznak létre vagy módosítanak. Ilyenek például a 3D modellezés, a textúrázás, a világítás, az árnyékolás, a renderelés, a kompozitálás, a mozgáskövetés, a kulcsolás, a rotoszkópia, a morfológia. Továbbá a a szimuláció, a részecskeeffektusok, a matt festés, a digitális festés, a digitális smink. Olyan jelenetek vagy objektumok létrehozását, amelyek valószerűtlenek, bonyolultak, veszélyesek vagy lehetetlenek lennének élőben. Vannak előnyei és hátrányai, például a nagyobb rugalmasság, a magasabb minőség, a kreatív szabadság, a változtathatóság, a költséghatékonyság, a biztonság, a környezetvédelem, de ugyanakkor a nagyobb időigény, a a művészi kihívások és a valóságérzet elvesztése is.
Vfx alkalmazások
A vfx-et számos területen alkalmazzák, de a leggyakoribbak a következők:
Filmek:
A vfx-et a filmekben használják, hogy olyan jeleneteket vagy karaktereket hozzanak létre, amelyek nélkülözhetetlenek a történethez, de nem rögzíthetők élőben.
Ilyenek például a sci-fi, a fantasy, a horror, a kaland, a történelmi, a háborús, a katasztrófa, a szuperhős, a musical.
Filmekben használják továbbá a helyszínek, az időjárás, a forgalmi dugók, a tömegjelenetek, a stábtagok, a színészek, a sérülések, a hibák és a korrekciók megoldására is.
Tévéműsorok:
Tévéműsorokban használják, hogy olyan jeleneteket vagy karaktereket hozzanak létre, amelyek növelik a nézők érdeklődését, de nem rögzíthetők élőben. Ilyenek például a sci-fi, a fantasy, a horror, a krimi, a thriller, a dráma, híradó reklám és az oktató műsorok.
Időjárás, a forgalmi dugók, a tömegjelenetek, a stábtagok, a színészek, a sérülések, a hibák és a korrekciók megoldására is.
Videójátékok:
Fokozzák a játékosok élményét, de nem rögzíthetők élőben.
Ilyenek például a sci-fi, a fantasy, a horror, a kaland, a akció, a VR és az AR játékok.
Vfx összehasonlítása
A vfx-et különböző szoftverekkel lehet létrehozni vagy módosítani, amelyek különböznek a funkcióikban, a nehézségükben, a minőségükben és az árukban.
- Adobe After Effects: Egy professzionális grafikai és videófeldolgozó program, amelyet leginkább mozgó grafikák és vizuális effektusok készítésére használnak. Könnyen használható, sokféle plugint és sablont tartalmaz, és jól integrálódik más Adobe termékekkel. Azonban nem alkalmas 3D modellezésre, renderelésre vagy komplex szimulációkra.
- HitFilm Pro: Egy átfogó videófeldolgozó szoftver, amely egyesíti a videószerkesztést, a vizuális effektusokat és a 3D képszerkesztést. Alacsony követelményekkel rendelkezik, intuitív felülettel és sokféle pluginnel rendelkezik.
Vizuális effektek fajtái
Különböző fajtákra oszthatjuk, attól függően, hogy milyen célra és módon használjuk. A leggyakoribb vfx fajták a következők:
CGI:
A CGI, vagy számítógépes animáció, amely teljesen számítógéppel generált képekből áll.
A CGI-t használják, hogy olyan jeleneteket vagy karaktereket hozzanak létre, amelyek nem léteznek a valóságban, vagy túl bonyolultak, drágák vagy veszélyesek lennének élőben.
Jurassic Park, az Avatar, a Toy Story, a Shrek, a The Lion King és a Frozen filmekben.
Matte painting:
A matte painting, vagy matt festés, olyan vfx, amely egy festett vagy digitálisan létrehozott képet használ, hogy kiterjessze vagy megváltoztassa a valós helyszínt.
Találkozunk vele olyan helyszíneken, ahol olyan jeleneteket hozzanak létre, amelyek nem léteznek a valóságban, vagy túl messzire, nagyra vagy kicsire lennének élőben.
További példák a Star Wars, a Lord of the Rings, a Harry Potter, a Titanic és a Game of Thrones filmekben és sorozatokban.
Compositing:
A compositing, vagy kompozitálás, több különböző képet vagy videót összeilleszt, hogy egy egységes jelenetet hozzon létre.
Nem rögzíthetők egyetlen felvétellel, vagy amelyek különböző forrásokból származnak.
Többek között példák a The Matrix, az Inception, a The Avengers, a The Walking Dead és a Stranger Things filmekben és sorozatokban.
Motion capture:
A motion capture, vagy mozgásrögzítés, olyan vfx, amely egy valós személy vagy tárgy mozgását rögzíti, és átváltja egy számítógépes modellre.
Használják, hogy olyan jeleneteket vagy karaktereket hozzanak létre, amelyek valószerűen mozognak, de nem rögzíthetők élőben, vagy amelyek más formát vagy kinézetet kapnak.
The Lord of the Rings, az Avatar, a Planet of the Apes, a The Hobbit és a The Jungle Book filmekben is láthattunk ehhez hasonlót.
Rotoscoping:
A rotoscoping, vagy rotoszkópia, olyan vfx, amely egy valós videót használ, mint alap egy animált vagy digitális kép létrehozásához.
Stilizáltak, rajzfilmszerűek, vagy más effektusokkal vannak ellátva.
Használják például az A Scanner Darkly, a Waking Life, a Sin City, a Tron és a Snow White and the Huntsman filmekben.
Vizuális effektek hosszúsága
A hosszúsága attól függ, hogy milyen célra és mennyire részletesen használjuk.
Általánosságban elmondható, hogy a vfx-et nem szabad túlzottan használni, mert akkor elveszítheti a hatását, vagy elvonhatja a figyelmet a történettől vagy a karakterektől.
Inkább olyan jelenetekhez vagy elemekhez kell használni, amelyek nélkülözhetetlenek, vagy amelyek hozzáadnak valamit a látványhoz vagy a hangulathoz.
A hosszúságát a következő tényezők befolyásolhatják:
- A műfaj: Meghatározza, hogy mennyire valósághű vagy fantáziadús a vfx. A sci-fi, a fantasy, a horror, a kaland és a szuperhős műfajok általában több és hosszabbat igényelnek, mint a dráma, a komédia, a romantika vagy a dokumentum műfajok.
- A költségvetés: Meghatározza, hogy mennyire minőségi vagy részletes. A nagy költségvetésű filmek, tévéműsorok vagy videójátékok általában több és hosszabb effektet engedhetnek meg maguknak, mint a kis költségvetésűek.
- A célközönség: Mennyire érdeklődik vagy fogékony a vfx-re. A fiatalabb, technikai vagy vizuális orientált közönség általában több és hosszabb effektet szeret, mint az idősebb, történeti vagy karakterorientált közönség.
- A stílus: Mennyire realisztikus vagy stilizált. A realisztikus általában rövidebb és kevesebb, mint a stilizált, mert az előzőnek illeszkednie kell a valós környezethez, míg a stilizált-nak kiemelkednie kell a környezetből.
Hosszúságának meghatározásához nincs egyértelmű szabály, de általában elmondható, hogy nem szabad túllépnie a 10-20 másodpercet egy jeleneten belül, és nem szabad meghaladnia az 50-60 százalékot egy filmen, tévéműsoron vagy videójátékon belül.
Természetesen ezek az értékek változhatnak attól függően, hogy milyen vfx-ről van szó, és milyen hatást akarunk elérni vele.
Összefoglalás
A vfx, vagy vizuális effektus, olyan képi hatás, amelyet digitális eszközökkel hoznak létre vagy módosítanak, hogy olyan jeleneteket vagy objektumokat ábrázoljanak, amelyek valóságosak, de nem rögzíthetők élőben.
A leggyakrabban filmekben, tévéműsorokban, reklámokban és videójátékokban használják, hogy növeljék a látványosságot, a realizmust vagy a kreativitást.
A vfx, azaza a vizuális effekte témában írt cikk kapcsán ha kedvet kaptál a videószerkesztéshez, animáció készítéshez vag yszeretnéd megtekinteni a videószerkesztő programokról korábban írt cikkeket a témakrök fülön metlálod vagy a linkekre kattintva.
További érdekes témák:
Legutóbbi hozzászólások